hey you

søndag 13. juni 2010

tanke boxen


Som sagt har jeg slitt en del psykisk, men det er nå over. Jeg har kommet meg opp og frem.

Så tenkte jeg ville dele med dere mine fremskritt etter at jeg ble frisk.

  • jeg har kommet meg ut i jobb

  • jeg klarer lange dager på jobben

  • jeg ser mer positivt på livet

  • jeg ser fremover

  • jeg har blitt sterkere følelsesmessig

  • jeg har blitt flinkere til å sette ord på hvordan jeg føler meg

  • jeg har blitt flinkere på å sette egne grenser

  • jeg har forstått at hvis ikke jeg tar vare på meg selv så er det ingen andre som gjør det.

For mange høres disse tingene ut som en selvfølge, men det er det ikke. Har man vært langt nede i kjelleren er det ikke lett å komme seg på jobb eller møte venner eller tenke på hygiene.

Når jeg var sterkt deprimert skrev jeg masse om hvordan jeg hadde det. Og når jeg leser det nå så synes jeg at jeg var flink til å sette ord på de følelsene jeg hadde. Før jeg ble syk beskrev jeg meg selv som en Gloria med mange sterke farger fordi jeg var full av liv, blid og fornøyd. Men når jeg ble sykere og sykere ble jeg en Gloria med svarte og grå farger, jeg var da en Gloria som var trist, jeg så ingen farger, jeg så ikke livet, ja jeg så veldig lite.

Men nå er jeg på toppen av fjellet igjen,der hvor jeg hører hjemme:-). Etter det jeg har vært gjennom så har jeg klart å snu om det til noe positivt. Jeg tenker at det jeg har vært gjennom gjør meg til en person som kan sette meg lettere inn i andres menneskers livskriser. Man må ha vært gjennom en livskrive med seg selv for å kunne forstå hva andre er gjennom og hvordan de har det. Det er mye man kan lese seg frem til og lære,men den beste måten å lære på er å oppleve det man leser. Jeg har lest mye om fødsler, men jeg kan ikke forstå hvordan det er å føde før jeg faktisk har gjort det selv og slik er det med andre som tror de forstår uten å ha vært gjennom tøffe perioder. Jeg sier ikke at folk ikke forstår,men de kan ikke helt 100% sette seg inn i hvordan andre har det. Men empati og medfølelse er jo viktig for den som sliter for det:-)

Hva tenker og tror dere om det??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar