hey you

torsdag 22. oktober 2009

hva gode venner er og vennetyper

I dag har jeg lyst til å skrive litt om hva en god venner er for meg og forskjellige vennetyper.
I løpet av mitt korte liv så har jeg opplevd mange forskjellige venner.

Noen av de vennene jeg hadde påvirket meg negativt og noen positivt. Det som er greia med noen venner er at noen venner er der en periode også blir dem plutselig borte og kommer tilbake når det passer dem. Og i løpet av den tiden de er borte, svarer dem ikke når man ringer eller sender dem meld. Og de tar null kontakt selv. Sånne venner er ganske irriterende og slitsomme å ha. Man vet sjeldent hvor man har dem og om man kan regne med dem når man trenger en hånd å holde i. sånne venner har jeg funnet ut at jeg ikke orker å ha i livet mitt. Fordi jeg ikke orker å ha noen som kommer når det passer dem. Slik er ikke et godt vennskap bygd, at den ene skal sitte å vente å lure på når en venn kommer og går på den måten de gjør det på.

Jeg har en del venner som jeg ikke har så god kontakt med hele tiden. Vi snakker sammen i ny og ne og sender sms og holder hverandre oppdaterte. Og det som jeg har funnet ut med disse vennene er at uansett hvor lang tid det har gått siden vi snakket sammen sist, så er det like kos å ta opp kontakten igjen. Og samtalen og kjemien er der uansett hvor lenge det har gått siden sist vi pratet sammen. Slike venner er gode å ha.

Og noen venner har jeg kontakt med hverdag. De vennene er også gode å ha. De er som levende dagbøker man kan snakke med om alt som man har opplevd gjennom en sliten, irriterende eller bra dag.

Det som er tingen med meg, som kanskje noen venner irriterer seg over. Og det er at jeg er så følsom på når venner ikke svarer på sms eller når man ringer. Og spesielt når de da ikke ringer tilbake etter å ha lagt igjen et anrop eller to. Forda begynner jeg å tenke, åh nei har jeg gjort noe galt/sakt noe galt. Siden hun ikke vil svare på sms eller ringe meg opp igjen. Det er slik jeg tenker fordi jeg er ganske følsom på det jeg tenker på som avvisning. Og det er pga at livet mitt som barn i Colombia var fylt med avvisning fra mamman min og andre voksen personer som skulle passe på meg.

Det er noe jeg driver å jobber med, men ikke alltid så lett. Et godt vennskap går ut på mye av det samme som et kjæreste forhold




Gi å ta
Åpenhet
Ærlighet
Trofasthet
Dele glederDele sorger
Til å stole på
Og mye mye mer

For meg er gode venner mye viktigere enn en kjæreste. Det mener jeg fordi at kjærester kommer og går, men har du en god venn så holder man på den hele livet ut. Noen kan da tenke ok hvis hun mener det, så har hun kanskje ikke truffet den riktige gutten. Og nei det har jeg heller ikke, ikke ennå. Men som sagt man kan leve mange år uten en kjæreste. Men det er vanskelig å leve et godt/bra liv uten gode venner


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar